Wat is chip tuning

Autofabrikanten ontwikkelen auto’s met verschillende softwareprogramma’s die zijn geschreven ver binnen de belasting van de motor. Dankzij deze ruime afstelling heeft de autofabrikant de mogelijkheid om verschillende versies, met verschillen in vermogen, van een bepaald model op de markt brengen. Elke auto die de fabriek uitrijdt heeft een bepaalde veiligheidsmarge over. Deze marge is ruim afgesteld om motorische schade te voorkomen.

Binnen deze veiligheid marges zit echter nog heel veel overcapaciteit, zonder dat het ten koste gaat van de levensduur van de motor.

Saint Performance heeft hiervoor speciaal opgeleide ingenieurs / programmeurs die deze software op maat van uw auto optimaliseert. Dit is genaamd “chiptunen”.

Deze ideale afstelling in de software resulteert tot meer vermogen meer koppel en minder brandstof gebruik.

Bij motoren met een turbo of andere laaddrukverhoging levert dit een prestatie verbetering op van 20 tot 40%.

Verschillende soorten tuning

Stage 1:

Aanpassen en dus optimaliseren van de software.

Als eerste zullen wij de standaard software uit uw ecu halen.

Dit bestand word door ons handmatig herschreven en weer in de ecu terug geplaatst.

De auto word alvorens we deze voorzien van onze opmaat geschreven tuning uitvoerig gecontroleerd op meerdere factoren zoals, foutcodes in de ecu (computer) dmv onze uitleesapparatuur.

Hierbij moeten we met de auto zowel voor als na tuning de openbare weg op om te kijken hoe de auto reageert. Dit met name voor een goede diagnose vast te kunnen stellen specifiek voor uw auto.

Houd rekening met een gemiddelde doorlooptijd van anderhalf tot twee uur.

Stage 1+:

Aanpassen en dus optimaliseren van de software met vermogensmetingen.

Deze stage (1+) is tevens hetzelfde als de eerder genoemde stage (1) alleen meten wij hierbij de auto tussentijds ook op onze Dynostar AWD testbank. Hierdoor krijgt u na een bezoek aan ons wel het bijbehorende rapport mee naar huis. Daarop kunt u exact zien wat de resultaten na tuning zijn.

De voordelen van stage 1+ zijn dat we exact weten wat de auto behaald qua vermogen zowel voor als na de tuning.

Indien nodig passen wij tussentijds de software ook nog aan om zo een optimaal resultaat te behalen (chiptuning op maat).

Houd rekening met een doorlooptijd van 3 tot 4 uur en er dient minimaal E5/euro 98 brandstof getankt te zijn.

Stage 2:

Aanpassen en dus optimaliseren van de software maar dan in combinatie met modificaties van zowel inlaat en uitlaat.

Stage 2 is voor diegene waarbij het net even iets meer moet zijn.

We zullen hiervoor een aantal elementen aan moeten passen om het rendement van de motor te kunnen verhogen. In het algemeen gaat het dan om het uitlaatsysteem aan te passen dmv bv Downpipe met race Cat of Cat delete, ook het kleppen systeem kan hieronder mee genomen worden. Hiervoor hebben wij een samenwerking met Blast (Jmtuning) dit om u in alle gevallen van dienst te kunnen zijn.

Onze werkplaats kan hierin alles monteren indien dat gewenst mocht zijn.

De beperking in het uitlaattraject kan opgelost worden door te kiezen voor een andere downpipe met sportkatalysator of zelfs zonder katalysator. Laatst genoemde is overigens alleen voor circuitgebruik toepasbaar en niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Niet alleen het motorvermogen zal hierdoor verbeteren, ook het geluid zal vele malen luider zijn dan met het originele uitlaatsysteem/downpipes. U dient na een stage 2 upgrade wel rekening te houden dat u voortaan een hoger octaangehalte zal moeten tanken i.p.v. octaan/euro 95. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Shell V-power (98) of BP Ultimate benzine (98).

Ook de lucht inlaat is een van de componenten die we gebruiken bij een stage 2 tuning.

Vanuit de fabrikant zijn de originele lucht-inlaat systemen niet alleen ontwikkeld de lucht te zuiveren maar dienen deze ook het motorgeluid te dempen. Juist door deze demping ontstaat een beperking qua luchtvolume. Door montage van een sport luchtfilter of aangepast “air-intake systeem” kan er meer lucht aangezogen worden waardoor we hogere vermogenswinsten zullen behalen.

Pop & bangs crackle map

Pop & Bangs oftewel crackles, is een techniek die ook wel Anti Lag System (ALS) wordt genoemd. Deze techniek is van origine voor de racerij ontwikkeld.

Wanneer er een (grotere)turbo op de automotor aanwezig is ontstaat er een turbo-delay. Er is sprake van een turbo-delay wanneer het gaspedaal wordt losgelaten en de turbo zijn druk verliest.

Zodra het gaspedaal weer wordt ingetrapt duurt het even voordat de turbo weer zijn oorspronkelijke druk terug heeft.

Het ALS systeem zorgt ervoor dat de turbo zijn druk behoud zodra het gaspedaal wordt losgelaten. Het toepassen van ALS gebeurd via de ECU (Engine Control Unit/motorcomputer), van de auto.

De reden dat mensen kiezen voor het toepassen van ALS is omdat ze graag de motor anders willen laten klinken, zonder daarbij turbodruk te verliezen. Zodra het gaspedaal los gelaten wordt, komen er klappen uit de uitlaat en in sommige gevallen zelfs steekvlammen.

Door extra brandstof in de motor te injecteren (na het loslaten van het gaspedaal), ontstaan er knallen en blijft het vliegwiel van de turbo op hoge toeren.

Saint Performance kan Pop & Bangs volledig op maat programmeren.

Houdt er rekening mee dat de katalysator het geluid van de Pops & Bangs kan beïnvloeden. Het risico van Pop & Bangs is dat de levensduur van de turbo af kan nemen, omdat deze warmer wordt. Gebruik hiervan valt onder uw eigen verantwoordelijkheid.